نگرش‌های پایه‌ای در ارتباط‌سازی

مانند هر موضوع دیگری، موفقیت در ارتباط‌سازی نیازمند داشتن نگرش‌های صحیح و اصولی در این رابطه است. عدم علاقه، گرایش و انجام ارتباط‌سازی توسط انسان‌ها، در گام نخست به دلیل نگرش نامناسب آنها در این زمینه است. نخست با هم نگرش‌های پایه‌ای برای موفقیت در این خصوص را بررسی می‌کنیم.

1- مردم را دوست بدارید

اولین گام برای اینکه بتوانیم یک ارتباط موفق ایجاد کنیم این است که انسان‌ها را دوست داشته باشیم. یک عشق بدون دلبستگی و وابستگی، نشانه ارزشمندی انسان است و همه انسان‌ها ارزشمنداند. اینکه بدانیم همه انسان‌ها یکی هستند و از یک روح و با یک ذات. حس و نیت شما قبل از هر عنصر دیگری توسط دیگران جذب می‌گردد. باید دیگران را دوست بدارید، چون در دل انسان، یا عشق می‌تواند باشد و یا نفرت، پس عشق را انتخاب می‌کنیم تا جایی برای نفرت نباشد. تا عاشق موضوعی نباشیم، تمایلی برای ایجاد ارتباط با آن نخواهیم داشت.


2- عاشق ارتباط‌سازی باشید

اصولا باید از دورن قلب و مغزتان ارتباط‌سازی، آشنایی با انسان‌ها جدید، تعامل با آنها و شناخت دیگران و در نهایت اثرگذاری را دوست داشته باشید. در این شرایط، شما ناخودآگاه به آموختن و ارتقاء این مهارت خواهید پرداخت. درک منافع حاصل از ارتباط‌سازی باعث اشتیاق و تمایل ما به یادگیری، تمرین و انجام آن می‌شود. بدانید که رسیدن به موفقیت بهایی دارد و اولین بها این است که از قالب آن فرد گذشته خارج شوید و به یک انسان جدید مبدل گردید که موفقیت به سوی او بیاید. به یاد داشته باشید که ارتباط‌سازان قوی زاده نمی‌شوند، بلکه ساخته می‌شوند.


3- پذیرش تفاوت‌ها

انسان‌ها، ذاتا و عادتا، جذب افراد همسان خود می‌شوند (این بخش در فصول آینده به تفصیل توضیح داده خواهد شد). در دایره ارتباطی ما، افرادی مشابه با خودمان هستند و از اشخاصی که با ما متفاوت‌اند دوری می‌کنیم. چون دائما درحال قضاوت و سنجش دیگران با معیارهای خود هستیم. اما تمام زیبایی زندگی و رشد بشری، بخاطر وجود دیدگاه‌های متفاوت، و گاه متضاد بوده است. به یاد داشته باشید که یکی از مزایای ارتباط‌سازی، یادگیری و رشدی است که از طریق دیگران بدست می‌آوریم، افرادی که به ما شبیه و با ما هم‌رای هستند، چون مانند ما فکر می‌کنند اغلب تاثیر بیشتر و متفاوت‌تری بر زندگی ما نخواهند گذاشت. پیش‌داوری کردن در مورد دیگران، یکی از خطاهای نگرشی و اخلاقی است که مانع ارتباط‌گیری انسان‌ها با اغلب افراد پیرامون خود می‌شود. هر انسانی، یک خصوصیت خوب و یک عنصر ارزشمند در درون خود دارد. توانایی و مهارت یافتن اشتراکات، ارزش‌ها و نقاط قوت در همه انسان‌های بزرگ تاریخ وجود داشته و از پیش‌نیازهای موفقیت می‌باشد.


4- توجه به دیگران

ارتباط‌سازی موثر و موفق، تمرکز بر مخاطب است. در واقع ما یاد گرفته‌ایم که تنها به خود توجه کنیم و بدون توجه و دقت از کنار دیگران بگذریم و آنها را نادیده بگیریم. به احساسات، افکار، گفتار و رفتار آنها توجه نمی‌کنیم و به همین سادگی فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم. ارتباط‌سازی موثر و هوشیارانه، از تغییر سمت توجه به دیگران آغاز می‌گردد. شما برای اثرگذاری بر دیگران باید به آنها توجه کرده و بها دهید. نگرش صحیح این است که برای اثرگذاری و نفوذ در دیگران، لازم است آنها را بشناسید و این مستلزم توجه به آنها و شناخت‌شان است. مردم اغلب در ارتباط‌ها از خود می‌گویند، در صورتیکه ارتباط‌گران موفق کاری می‌کنند که مخاطب‌شان بگوید و آنها خوب می‌شنوند.


5- آراسته بودن

ظاهر شما پیش از خودتان سخن می‌گوید. مرتب بودن، همراه با سادگی اولین بخش در جذابیت است. همیشه ظاهری جامعه‌پسند داشته باشید. حتی رایحه شما نیز مهم است (برخی از بوی پیاز، سیر و یا سیگار بدشان می‌آید. این نکات ظریف بسیار اثرگذارند). اگر به ظاهرتان توجه نمی‌کردید، از اکنون باید برای شما دارای اهمیت گردد. مردم آنگونه که دوست دارند ظاهر می‌شوند، ارتباطگران موفق آنگونه که دوست دارند پذیرفته شده و اثربگذارند ظاهر می‌گردند. گاهی افراد (مخصوصا جوانان و بیشتر خانم‌ها)، اینگونه می‌اندیشند که افراد در جذابیت ظاهری باعث موفقیت در ارتباط‌سازی می‌شود. توجه نمایید، اولا اینگونه تظاهر، همه افراد را جذب نمی‌کند. ثانیا، ممکن است افرادی بجای توجه به شما، ناخودآگاه به ظاهر شما توجه کنند و ارتباط موثر برقرار نشود. ثالثا، این جذابیت گذارا بوده و پس از مدتی ذهن مخاطب‌تان به آن عادت کرده و شما مثل روز اول اثرگذار نخواهید بود.


6- در جمع باشید

شما باید در میان مردم باشید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار نمایید. کناره‌گیری از دیگران و داشتن دایره‌ای محدود از دوستان، شما را از منافع حاصل از ارتباط‌سازی محروم می‌سازد. اگر سال‌هاست که دوستی جدید به دوستان‌تان اضافه نشده، شما برای ارتباط‌سازی اهمیتی قائل نشدید. شما باید برای ارتباط‌سازی برنامه‌ای مشخص و معین داشته باشید و ساعاتی از روز یا هفته خود را به این کار اختصاص داهید. همچنین، برخی از افراد وقتی با دوستان یا آشنایان فعلی خود در جمع‌ها حاضر می‌شوند، ارتباطات را تنها منحصر به همان فرد می‌کنند. توجه داشته باشید که هدف ما ایجاد ارتباطات جدید است. بنابراین اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌شود که در بارهای نخست تنها در مجامع جدید حاضر شوید.


7- آغازگر باشید 

اغلب انسان‌ها دوست دارند که تغییر و اقدام از طرف دیگران باشد. اولا باید تغییر را از خود آغاز کنید و ثانیا ارتباط را. منتظر نمانید تا دیگران به سراغ شما بیایند. شما باید ارتباط‌سازی را شروع کنید. در هر ارتباطی فرد می‌تواند فاعل و یا منفعل باشد. فردی که منفعل است (و تنها به عمل دیگران عکس‌العمل نشان می‌دهد)، برنده بازی نیست. باید آغازگر ارتباطات باشید. شما باشید که اولین گام را برمی‌دارید، به سمت دیگران می‌روید و ارتباط می‌سازید.


8- منبع حس خوب باشید 

اکثر انسان‌ها، ارتباط با دیگران را برای در میان گذاشتن احساسات، افکار و تجربیات ناخوش‌آیند خود می‌خواهند. همواره سعی کنید به دیگران حس خوب منتقل نمایید. دیگران علاقه‌ای به دانستن مشکلات شما ندارند. بعلاوه، گفتگویی که با انتقال مسائل منفی آغاز گردد، به یقین نتیجه‌ای مثبت نخواهد داشت. حتی در تنهایی نیز داشتن حس خوب را تمرین کنید. تایید کردن و صحبت کردن در مورد علاقه‌مندی‌ها باعث حس خوب می‌شود، اما جدای این دو موضوع باید مخاطب از شما حس خوب دریافت کند و این یک موضوع کاملا درونی است. تمرکز می‌تواند در شما حس خوب ایجاد نماید. اگر در هنگام ارتباطاتات، حواس‌تان جای دیگری باشد، حس خوبی به مخاطر منتقل نمی‌شود.


9- صبور باشید

شما می‌خواهید یک فرد مناسب را بعنوان شریک کاری انتخاب کنید. بنابراین تا رسیدن به شناخت کامل و شناسایی شخصیت و روحیات او باید صبور باشید. توجه کنید که ارتباط‌سازی یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگر نیازمند تکرار و تمرین. همیشه در حدی در دسترس باشید که فرد مخاطب از شما سیر نشود. تا زمانیکه او برای ایجاد ارتباط، پرس‌جو از شما و پرسیدن حال‌تان پیش‌قدم نشده، ارتباط شما هنوز اثرگذار نشده است. ایجاد یک ارتباط موثر به مانند به ثمر نشستن یک میوه است. پس صبور باشید.