مفهوم بازاریابی شبکه ای

واقعیت نتورک مارکتینگ
روشن سازی در برابر تاریک نمائی


امروزه اغلب حقایق اساسی زندگی در جهان تغییر نموده‌اند. معمولاً، انسان‌ها تمایلی برای تغییر ندارند. ما در برابر آن مقاومت می‌کنیم، ما دوست داریم که در محدوده آسایش خود که توسط اکثریت شناخته شده و مورد قبول واقع شده باقی بمانیم. این طبیعت بشر است.
اما این یک واقعیت است که آنچه که در برابرش مقاومت می‌کنید ایستادگی می‌کند، مخصوصاً هنگامی که مقاومت شما در برابر یک روش بهتر که توسط همان دورانی که در آن بسر می‌برید ارائه شده است. در بیشتر زمینه‌هائی که ما در آن به تلاش مشغولیم، هنر، علم، پزشکی و تجارت، اغلب ایده‌های جدید در ابتدا با مخالفت و عدم پذیرش مواجه می‌شوند. هر چه یک ایده منحصر به فرد و انقلابی‌تر باشد، با مخالفت‌های جدی‌تر و سخت‌تری مواجه می‌شود.
مردم اغلب از ایده‌ها و روش‌هائی که منجر به تغییر می‌شوند می‌ترسند و نادانسته با آن برخورد می‌کنند. ترس از تغییر باعث شد افرادی مانند کریستف کلمب، لویی پاستور، توماس ادیسون و آلبرت انیشتین مورد تمسخر قرار گیرند. 
در صده 1800 میلادی مردم مایحتاج خود را از فروشگاه‌های کوچک و خانوادگی خریداری می‌کردند. سپس شخصی به نام دبلیو تی گرانتز (W.T. Grant's) ایده‌ای را مطرح نمود که باعث ایجاد تغییر در روند جاری می‌شد. «چه می‌شود اگر ما همه این فروشگاه های کوچک و مجزا را بصورت بخش‌های مستقل زیر یک سقف در یک فروشگاه بزرگ ترکیب کنیم؟» راهی جدید و بهتر برای انجام کارها که مشتری‌ها از آن خوششان خواهد آمد.


کاسبان منفردی که صاحب فروشگاه‌های خرده‌فروشی بر مبنای مدل قدیمی بودند مرگ تجارت خود را به چشم دیدند. جنگ مغازه‌داران به سیاست کشیده شد. آنها هزاران نفر بودند و با هزاران رای، آنها برای احقاق حق خود جهت انجام تجارت به شیوه قدیمی نظر خود را تحمیل کردند.
آنها به دولت‌های محلی و ایالتی برای غیر قانونی اعلام کردن فروشگاه‌های بزرگ گرانتز فشار آوردند. سرانجام فروشگاه‌های گرانتز پیروز شدند. اگر آن راه بهتری بود باید استقامت می‌کرد و خود را ثابت می‌نمود. امروز شاپینگ سنترها و هایپر مارکت‌ها جزو لاینفک تجارت خرده فروشی هستند.
در حدود 1960 میلادی اعطای حق نمایندگی (فرانچایز) انقلابی در تکنولوژی تجارت ایجاد نمود، و همچنین با مخالف‌های زیادی مواجه گردید. روزنامه‌ها و مجلات درباره اینکه اعطای حق نمایندگی حیله و دزدی است مقالاتی نوشتند. داستان انسان‌هائی که زندگی خود را از دست می‌دادند تا برخی از این نمایندگی‌ها همه جا را احاطه کنند نقل محافل شده بود. این جنبشی بسیار قوی برای اعلام غیر قانونی بودن اعطای حق نمایندگی بود. در حقیقت، با 11 رای توسط کنگره غیر قانونی اعلام گردید.
امروزه این باصطلاح حیله عهده‌دار بیش از 34 درصد از خرده فروشی در بازار آمریکای شمالی است. نمایندگی‌های فروش بیش از 800 میلیارد دلار از کالاها و خدمات را به فروش می‌رسانند. همه صنایع و فرصت‌های تجاری به همین شیوه با دگرگونی مواجه شدند. در سال 1970 جنجال زیادی بر سر اینکه بازار سهام بازاری مشکوک و نمونه‌ای دیگر از قمار است ایجاد شد، اولین روزنامه آمریکای شمالی یعنی پابلیک اکورانس در 1960 توسط دولت ماساچوست توقیف شد. اما امروزه بدون این صنایع نمی توان کاری انجام داد.



پیشگامان


به مانند تمام مفاهیم قدرتمند، بازاریابی شبکه‌ای نیز بدلیل فقدان درک و فهم با مخالفت‌هائی مواجه شد. هیچ رازی درباره نتورک مارکتینگ وجود ندارد. این تنها شیوه‌ای دیگر از فروش و توزیع کالاست. بازاریابی شبکه‌ای عمری 70 ساله دارد و جوان است. در اوایل دهه 1940 میلادی شرکتی به نام کالیفرنیا ویتامین دریافت که تمامی نمایندگی‌های فروش جدیدش از میان دوستان و اقوام فروشندگان موجودش هستند، اصولاً به این علت که آنها محصولات را به قیمت عمده فروشی می‌خریدند. آنان همچنین پی‌بردند که بسیار راحتتر است که نیروی فروشی از تعداد زیادی نفرات که هر کدام مقدار کمی از محصولات را بفروشد ایجاد نمایند تا اینکه مثلا یک ستاره مشهور را بیابند که بتواند محصولات زیادی را بفروش برساند.
بنابراین آنها آن دو ایده را با هم ترکیب کردند و یک ساختار پاداش‌دهی فروش را طراحی نمودند که فروشندگان‌شان را تشویق می‌نمود تا از میان مشتریان راضی نمایندگان جدیدی را دعوت به همکاری کنند، که اغلب آنها از دوستان و یا خانواده بودند، و هر کدام حقی مشابه برای پیشنهاد دادن محصولات و دعوت از دیگران برای نمایندگی را داشتند، این روند این اجازه را به نیروی فروش داد که بصورت قابل توجهی رشد نمایند. شرکت برای فروش محصولات که توسط گروه و یا شبکه نمایندگی‌های فروش آنان انجام می‌شد به آنان پاداش می‌داد. بازاریابی شبکه‌ای متولد شد! چند سال بعد، این شرکت نام خود را به شرکت مکمل‌های غذائی نوتریلیت تغییر داد.
مدت کمی بعد از آن، در 1959، ریچ دی ووس و جوی ون اندل که از فروشندگان قدیمی شرکت نوتریلیت بودند شرکت ام وی را برای بازاریابی محصولات تاسیس نمودند. شبیه به تمامی فرآیند‌های مبتکرانه قانونی، گسترش نتورک مارکتینگ یک اتفاق بود.
سواستفاده از قانون رشد تصاعدی سال‌ها بر نتورک مارکتینگ سایه انداخته و همچنان سوتفاهماتی را با خود به همراه دارد. یکی از اولین سؤاستفاده‌هائی که از مفهوم رشد تصاعدی برای ایجاد درآمد بوده است شاید نامه‌های زنجیره‌ای دیوانه کننده‌ای بوده که تمامی ایالات متحده را بعد از جنگ جهانی اول پوشاند. نامه‌ها وعده می‌دادند که اگر شما ده سنت و یا یک دلار برای فردی که نامش در پائین نامه بود ارسال می‌کردید منافع زیادی نصیبتان می‌شد. این نامه‌ها بصورت زیادی توزیع می‌شدند و باز توسط افراد دریافت کننده برای دیگران ارسال می‌شد.
نامه‌های زنجیره‌ای در اروپا منتشر شد، و در سال 1930 اداره پست آمریکا برآورد نمود که روزانه بیش از 10 میلیون نامه پست می‌گردد. مسئولان پست و نمایندگان اجرای قانون به مبارزه با این طرح کلاهبردارانه پرداختند و پدیده نامه‌های زنجیره‌ای در دهه 1940 میلادی فروکش نمود.
متاسفانه چنین طرح‌های کلاهبردارانه که بعنوان یک هرم شناخته شده بود گسترش یافت، جائی که پول برای جذب نفرات پرداخت می‌شد، و محصول واقعی توسط شرکت به فروش نمی‌رفت.

در سال 1974، سناتور والتر موندیل (Walter Mondale)  اظهار داشت برخی شرکت‌ها مصرف‌کنندگان را فریب می‌دهند. نمایندگان اجرای قانون سریعاً برای از بین بردن این سؤاستفاده اقدام نمودند. در اواسط دهه 1970 میلادی، بدلیل نبود درک صحیح از اینکه یک ساختار صحیح بازاریابی شبکه‌ای شامل چه مواردی می‌شود، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و وکلای ایالتی در سراسر کشور دیدگان خود را بر روی تمامی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بستند. در 1975، اف تی سی بر علیه شرکت ام وی اقامه دعوا نمود و اعلام کرد که این شرکت یک شرکت هرمی غیر قانونی است و از فروش محصولاتش جلوگیری بعمل آمد.


ام وی چهار سال زمان بعلاوه میلیون‌ها دلار برای تبرئه کردن خود هزینه نمود. در سال 1979 اف تی سی حکم داد که ام وی یک سیستم هرمی نیست، و درآمد و عواید آن حاصل فروش محصولاتش است و اف تی سی تصدیق نمود که بازاریابی شبکه‌ای یک سیستم قانوی و کارآمد توزیع است. بازاریابی شبکه‌ای طی دهه بعد بصورت گسترده‌ای رشد نمود.

چه کسانی شامل بازاریابی شبکه‌ای می شوند؟
امروزه هزاران شرکت بازاریابی شبکه‌ای در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، آمریکای جنوبی، انگلستان، اروپا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و حوزه اقیانوس آرام مشغول به فعالیت هستند. در مالزی به تنهائی بیش از 800 شرکت بازاریابی شبکه‌ای به فعالیت مشغولند. گزارش داده شده که صنعت بازاریابی شبکه‌ای بالغ بر 100 میلیارد دلار گردش مالی داشته است، که متشکل از شرکت های بین المللی و فورچون 500 (FORTUNE 500 شامل 500 شرکت برتر بورس نیویورک آمریکا) می‌باشد.
    در سال 1993 شرکت ام وی سریع‌ترین رشد را در میان شرکت‌های خارجی در ژاپن با فروشی بیش از 1 میلیارد دلار داشته اشت. شرکت دیسکاوری تویز (Discovery Toys) که محصولات خود را منحصراً از طریق بازاریابی شبکه‌ای ارائه می‌نماید، به فروشی بالغ بر 100 میلیون دلار دست یافته است. اسپرینت (Sprint)، ام سی آی (MCI) و ای تی اند تی (AT & T) سرویس‌های تلفن راه دور خود را از طریق شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای ارائه نمودند. کمپانی ای ال ویلیامز (A.L Williams) بازاریابی شبکه‌ای را مورد استفاده قرار داد و با ارائه صنعت بیمه که صنعت به رکود رسیده خود را ظرف کمتر از 4 سال به رشد رساند باعث حیرت همگان شد.
    شرکت‌های فروش محصول به روش سنتی مانند کولگیت- پالمولایو (Colgate-Palmolive) و شرکت ژیلت شرکت‌های تابعه بازاریابی شبکه‌ای دارند. رکسل دراگ (Rexall Drug) اکنون از بازاریابی شبکه‌ای را بوسیله شرکت تابعه خود رکسل شوکیس (Rexall Showcase) برای توزیع محصولاتش مورد استفاده قرار می‌دهد. کمپانی‌های بازاریابی شبکه‌ای مانند ملالئوکا (Melaleuca) بهتر از لیز کلی بورن (Liz Claiborne) عمل کردند، نو اسکین (Nu Skin) بسیار بهتر از لیمتد (The Limited) و جان پل میشل (John Paul Mitchell) بوده‌اند. ماری کی (Mary Key) بسیار بزرگتر از جانسون اند جانسون (Johnson & Johnson) است، ام وی بزرگتر از رولون (Revlon) و آوون بزرگتر از استی لادر (Estee Lauder). سم والتون (Sam Walton) بنیانگذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت گفته استی: «می‌بایست سریع‌تر یک تجارت سود بخش را در یک صنعت غیر معمول راه بیندازم تا یک تجارت سود بخش را در یک صنعت مرسوم.»
بازاریابی شبکه‌ای به روش‌های دیگر نیز رشد نموده. شرکت‌هائی که کار خود را با فروش مستقیم (Direct Selling) آغاز نموده بودند اکنون پلن‌های تشویقی بازاریابی شبکه‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهند. برای مثال می‌توان آوون را نام برد، غول 3 میلیارد دلاری لوازم آرایشی، واتکینز پروداکت (Watkins Products) که برای بیش از 100 سال پیش از آنکه از بازاریابی شبکه‌ای استفاده کند فروش مستقیم را بکار می‌برده و دائره المعارف بیریتانیکا (Encyclopedia Britannica).
یکی از دلایلی انحطاط فروش مستقیم در اوایل دهه 1970 این بود که توزیع کنندگانی که به مردم تماس می‌گرفتند دریافتند که هیچ کس در خانه‌ها نیست. زن‌ها که برای مدت زیادی بعنوان ستون اصلی مصرف کنندگان فروش مستقیم بودند، به نیروی کار تبدیل شده بودند و خانه‌هایشان را در طول روز ترک می‌کردند. کمپانی‌ها متوجه شدند که این گرایش اجتماعی بسیار سریع مجبورشان می‌کند تا پلن بازارشان را به بازاریابی شبکه‌ای تبدیل کنند که به آنها اجازه استفاده از روش‌های فروش غیر معمول بیشتری و طرح‌های پاداش زیاد تری را می‌دهد.
شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای همچنین جزو صنایع پیشروئی بودند که محصولاتی نظیر مکمل‌های ویتامین طبیعی، مواد غذائی و نوشیدنی‌های رژیمی و پاک کننده‌های غیر مضر برای محیط را ارائه نمودند. یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای که اغلب به تنهائی اداره می‌شود یک تجارت چند میلیارد دلاری در صنعت فیلترینگ آب ایجاد نمود.



کمپانی‌ها برنده‌اند
چرا اغلب شرکت‌ها از بازاریابی شبکه‌ای بعنوان شیوه بازاریابی خود استفاده می‌کنند؟ آنها تا وقتی که فروش انجام گردد و محصول بدست مصرف کننده برسد، هزینه‌ای را برای بازاریابی، توزیع و فروش نمی‌پردازند. در مقایسه با بازاریابی سنتی که شرکت‌ها می‌بایست میلیون‌ها دلار برای آگهی‌های تبلیغاتی بپردازند، همچنین به همین اندازه هزینه‌هائی برای ایجاد یک نیروی فروش و پرداخت حقوق به آنها، انواع مزایائی که باید ایجاد کنند، ایجاد بخش حمایتی از این سیستم فروش، نقل و انتقال و ارتباطات، ایجاد دفاتر و هزینه‌های سفر، قبل از اینکه هیچ کالائی به فروش رسیده باشد. چارلز گیونز (Charles Givens) متخصص مالی و یکی از مولفانی که کتابش «ثروت بدون ریسک» جزو پرفروشترین کتاب‌ها است، این نکته را بیان می‌کند که امروزه بیش از 80  درصد از هزینه‌ای که برای رساندن محصول به دست مصرف کننده صرف می‌شود جزو مخارج بازاریابی است. شرکت‌ها به دنبال راهی هستند که در حد امکان هزینه‌های فروش را پائین بیاورند. شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای هزینه های آگهی‌های تبلیغاتی سنتی و بازاریابی را با کمیسیونی که به نمایندگان مستقل خود پرداخت می‌نمایند جایگزین نموده‌اند، البته این هزینه وقتی پرداخت می‌شود که محصول به فروش رفته است.


خانم فیس پاپکورن در کتاب پرفروش خود «گزارش پاپکورن» (The Papcorn Report) انگیزه‌ها و گرایش‌های اجتماعی موفقیت بازاریابی شبکه‌ای را توضیح می‌دهد. در این کتاب شرح داده شده که مصرف کنندگان تمایل دارند که با آسایش در خانه بمانند. او اعتقاد دارد که مردم تمایل دارند که از شلوغی بازارها و ترافیک‌های فشرده دور بمانند، و در جستجوی راه‌های آسانتری مانند دریافت مستقیم کالاهائی که بازاریابی شبکه‌ای ارائه می‌دهد هستند. مجله عصر تبلیغات (Advertising Age) توضیح می‌دهد که پیشنهاد و توصیه از طرف یک دوست قویترین نوع تبلیغات است. و همه بازاریابی شبکه‌ای حول این دو مفهوم سیر می‌کند.
تغییر محل کار نشاندهنده این مسئله است که در ساختار صنوف سنتی و خدمات دولتی هیچ امنیتی وجود ندارد. در ایالات متحده روزانه بیش از 3100 شغل در پروسه کوچک‌سازی شرکت‌ها از بین می‌روند. اتوماسیون و پیشرفت تکنولوژی هر روزه تجارت را ساده‌تر کرده و تمام صنعت را تغییر می‌دهد. میلیون‌ها نفر از مردم از کار بیکار شده، بدنبال شغلی به مانند شغل سابق خود که کارفرمای‌شان آنها را از آن بیرون کرده هستند. این تنها به تعویق انداختن یک چیز حتمی الوقوع است. در حقیقت، 47 درصد از شرکت‌هائی که فورچون 500 (Fortune 500) را در سال 1980 شکل دادند امروزه دیگر کار نمی‌کنند، که نشاندهنده بیش از 5 میلیون شغل از دست رفته است.
پیشرفت تکنولوژی بر روی نیروی کار تمامی صنایع اثر گذارده. یک مثال در این زمینه صنعت صفحات ضبط وینیلی (صفحات گرامافون) می‌باشد. در 1985 صنعتی با فروش سالانه بیش از 24 میلیون دلار بود. امروزه این صنعت از میان رفته، محصولاتی مانند دیسکت‌های فشرده و حافظه‌های فلش جای آنرا گرفته است. صنایع فولاد و مس با ظهور پلاستیک و آلیاژهای ترکیبی مورد فشار قرار گرفته‌اند. کامپیوتر‌ها با عملکرد خود این قابلیت را دارند که جایگزین میلیون‌ها نفر کارگر شوند. بطور مشابه تکنولوژی رباتیک ابزار‌های آنان را در کارگاه‌ها به دست می‌گیرند. یک ربات می‌تواند جایگزین 20 نفر کارگر شود بدون نیاز به اینکه شرکت‌ها مقادیر گزافی را بعنوان حقوق به آن بپردازند. شرکت‌های خدماتی موقتی امروزه بیشترین تعداد کارمندان را در جهان دارند، زیرا شرکت‌ها متوجه شده‌اند که کارمندان قرار دادی نسبت به کارمندان رسمی و دائمی هزینه کمتری را برای آنها دارند.
فعالیت بازاریابی پاره وقت می‌تواند با ایجاد درآمد مازاد یک آرامش مالی را برای حمایت از یک شخص در برابر چنین رخداد‌هائی ارائه دهد. بررسی‌های جدید وال استریت ژورنال (Wall Street Journal) نشان می‌دهد که 80 درصد از نیروی کار می‌خواهند که صاحب تجارت خود باشند و 40 درصد از آنها دوست دارند که در خانه به کار مشغول باشند. این دقیقاً چیزی است که بازاریابی شبکه‌ای ارائه می‌دهد. مردم به دنبال راهی برای ساختن آینده هستند که بتواند پرورششان دهد و تعادلی را در زندگی‌شان میان خانواده و دیگر بخش‌های زندگی ارائه دهد، بدون اینکه سلامت روان‌شان در این فرآیند از بین برود.

بازاریابی شبکه‌ای چگونه کار می‌کند؟
در بازاریابی شبکه‌ای، شما اطلاعات و مهارت‌های گسترش ارتباطات شخصی و حرفه‌ای را به اشتراک می‌گذارید. شما برای این اشتراک اطلاعات که منتج به فروش کالا می‌شود پاداش می‌گیرید. بازاریابی شبکه‌ای به شما قدرت می‌دهد تا شما بوسیله ارتباطات شخصی و حرفه‌ای خود سازمان شبکه‌ای فروش خود را بسازید، در ضمن این قدرت را به هر شخص دیگری در سازمان شما نیز می‌دهد تا کاری مشابه را به انجام برساند، و این باعث ایجاد رشدی تصاعدی در شبکه شما می‌گردد. شما می‌توانید از تلاش‌های به نتیجه رسیده شرکای تجاری شبکه خود درآمد داشته باشید. برخلاف شرکت‌های سنتی که یک مدیر عامل در راس است، در بازاریابی شبکه‌ای هر کس رئیس سازمان مستقل خود می‌باشد.


یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای محصولات را تدارک می‌بیند. سپس آنها با شبکه‌ای از نمایندگی‌های مستقل، که هر کدام در تجارت خودشان هستند مشارکت می‌کنند. شرکت به مسائل تحقیقات و گسترش، مسائل مالی، مدیریت، روابط عمومی، تولید، انبار داری، بسته بندی، کنترل کیفیت، مدیریت اجرائی، حمل و نقل، پردازش اطلاعات و محاسبه و پرداخت چک‌های کمیسیون نمایندگی‌ها می پردازد.

مشارکت در برابر رقابت
یکی از دلایل موفقیت بازاریابی شبکه‌ای در دهه 1990 این بود که این صنعت مبتنی بر مشارکت است، و نه رقابت. برخلاف تجارت سنتی، پیشرفت کاری در بازاریابی شبکه‌ای مستقیماً از کمک شما به کسانی که به کمپانی معرفی نمودید تا به موفقیت برسند بدست می‌آید. بازاریابی شبکه‌ای به اشتراک گذاشتن اطلاعات است که منتج به فروش کالا می‌شود. مردم به اینکار مشغول می‌شوند زیرا می‌خواهند سرانجام به پاداش واقعی که مطابق ارزش تلاش‌شان است دست یابند. آنها سرگرم اینکار می‌شوند زیرا شخصی با علاقه بسیار فرصت مهیج بازاریابی شبکه‌ای را با آنها نشان داده. آنها به اینکار می‌پیوندند زیرا آماده ایجاد یک تغییر هستند.



چرا حقایق در مورد بازاریابی شبکه‌ای گفته نشده؟
مردم با تغییر مخالفت می‌ورزند و از آنچه که با آن آشنا نیستند هراس دارند. مردم نسبت به چیزی که آنرا می‌شناسند و توسط همه مورد پذیرش قرار گرفته راحتند. بنابراین معمولا از ایده‌های جدید می‌ترسند و یا به آن بی‌توجهی می‌کنند.
حقیقت این است که اغلب افراد صاحب قدرت امروزه یک ترس آشکار از اینکه قدرت خود را از دست بدهند دارند. بازاریابی شبکه‌ای درباره به قدرت رسیدن فردی است. به فرد امکان می‌دهد که بدون پیش‌نیازهای رایج (مانند سرمایه مالی، ارتباطات خاص، تحصیلات عالیه و ...)، تنها با یادگیری مجموعه‌ای از مهارت‌ها و بکاربستن آنها بتواند به قدرت (مالی یا اجتماعی)  دست یابد.
روزنامه‌ها، مجلات، رادیو و تلویزیون اصلی‌ترین سود خود را از تبلیغات بدست می‌آورند. همین امر کافی نیست تا دریابیم چرا رسانه‌ها بیشترین توجه خود را به گفتن هر چیز منفی راجع به تجارتی که تبلیغات و آگهی ندارد متمرکز می‌کنند؟ آیا شما می‌پندارید شرکت‌های بازاریابی سنتی عظیم که از طرف شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای به رقابتی سخت کشیده شده‌اند به هیجان می‌آیند؟ می‌پندارید جناح آنها با کمک رسانه‌ها به محافظت و حراست از دلارهای آگهی‌های تبلیغاتی‌شان نمی‌پردازند؟
چند سال پیش یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای که محصولات مراقبت شخصی به فروش می‌رساند مورد توجه برخی از رسانه‌ها و نمایندگان دولت در دادگاه قرار گرفت. فروش محصولات آنها بالغ بر 500 میلیون دلار می‌شد. این فروش از فروش دیگر شرکت ها مانند رولون (Revlon) ، مکس فاکتور (Max Factor)، استی لودر (Estee LAUDER)، و بقیه شرکت‌های فعال در صنعت سلامت و زیبائی می‌کاست. آیا شما باور دارید که رقبا حاضرند به یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای که میلیون‌ها دلار برای تبلیغات رسانه‌ای نمی‌پردازد در حالی که خودشان اینکار را انجام می‌دهند روی خوش نشان دهند؟ از این گذشته، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای سوپر مارکت‌ها و بازار‌ها را دور زده و مستقیماً در اتاق پذیرائی مشتریان با آنها اطلاعاتشان را به اشتراک می‌گذراند، از آنها حمایت کرده و با ذخیره وقت با آسودگی به کار خود می‌پردازند. اگر شما یکی از آن دلال‌ها، خرده فروش‌ها، عمده فروشان، رسانه‌ها یا هر شخص دیگری که کار یا تجارتش بخاطر اینکه بازاریابی شبکه‌ای روشی جدید و بهتر برای انجام آن فعالیت‌ها هست مورد تهدید قرار می‌گرفت چکار می‌کردید؟ دوست داشتید چکاری انجام دهید؟
اگر شما یک دوست در دفتر مرکزی دادگاه عالی ایالتی داشتید دوست داشتید به او تماس بگیرید؟ اگر شما یا شرکت‌تان در هر صنف یا حزب سیاسی صاحب رای باشد یا ارتباطات رسانه‌ای داشته باشد ممکن است با او تماس بگیرید؟ اگر بعنوان یک معاون بخش فروش یا اعضای هئیت رئیسه که می بایست بابت اینکه چگونه برخی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای بازار شما را تصاحب کردند به سهامداران خود توضیح دهید، و موقعیت شما، قدرت شما و درآمد شما در خطر قرار می‌گرفت چکار می کردید؟ آیا شما از این راه حل‌ها در برابر رقیب خود استفاده می‌کردید؟ تصور می‌کنید احتمالاً چند رای دردادگاه عالی ایالتی حاضرند ریسک تمرکز بر یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای که افراد بیشماری را به استخدام درآورده و مبالغ هنگفتی را بعنوان مالیات محلی و ایالتی در ایالات مختلف پرداخت می‌کند قبول کنند؟ درست مانند هر تجارت یا صنعتی، در این صنعت نیز فریب‌ها و طرح‌های هست که به تصویر این صنعت آسیب رسانده. بازار املاک و مستغلات نیز فریب و کلاهبرداری‌های خود را دارد. بانکداری و پس‌انداز و وام نیز گونه‌های کلاهبردارانه خود را دارد. امکانات دولتی برای استفاده‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بورس سهام رسوائی‌های زیادی از مبادلات داخلی داشته. چرا باید بازاریابی شبکه‌ای تفاوت داشته باشد؟
با بررسی دقیق شرکت‌ها، محصولات، مدیریت‌شان و سابقه‌شان، متوجه تعهدی که لازمه رسیدن به موفقیت و درآمد می‌باشد خواهیم شد. تنها نصیحتی که درباره بازاریابی شبکه‌ای باید توجه کرد همین نکته می‌باشد که به شرکت توجه کنید.
افسانه‌های زیادی در مورد صنعت بازاریابی شبکه‌ای و شرکت‌های مشغول به آن وجود دارد. این واقعیت است که برخی از شرکت‌های شناخته شده سنتی شرکت‌های تابعه خود را برای فعالیت در حوزه بازاریابی شبکه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند، شرکت‌هائی مانند ژیلت (Gillette)، کولگیت پالمولایو (Colgate-Palmolive)، رکسال (Rexall) و هزاران شرکت دیگر که بازاریابی شبکه‌ای را بعنوان روش توزیع کارآمد انتخاب کرده‌اند، فروش تقریبی 100 میلیارد دلار داشته‌اند. گفته می‌شود که کوکا کولا (Coca-Cola)، گود یر (Goodyear)، آی بی ام (IBM)، فایر استون (Firestone)، و جنرال موتورز (General Motors) با سازمان‌های اختصاصی خود به این تجارت سرگرمند. در حقیقت این شرکت‌ها تهیه کننده محصولات برای شرکت‌هائی هستند که از بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کنند، مانند ام-وی. ام سی آی (MCI)، یو اس اسپرینت (U.S Sprint) و ای تی اند تی (AT & T) خدمات تماس راه دور خود را از طریق شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای عرضه می‌کنند. بدلیل هزینه بالای املاک برای ایجاد نمایشگاه اتومبیل، تویوتای ژاپن فروش مستقیم را برای رساندن محصول به دست مشتری مورد استفاده قرار می‌دهد (که البته این بازاریابی شبکه‌ای نیست.)

بازاریابی شبکه‌ای راه جدیدی برای رسیدن به آزادی مالی است. شما هرگز از طریق یک تجارت سنتی نمی‌توانید به درآمد مازاد و آزادی دست یابید. حتی متخصصین، زمان خود را با پول مبادله می‌کنند. اگر آنها موکل یا مریض نداشته باشند، پولی دریافت نمی‌کنند. اغلب درآمد‌ها موقتی هستند و بسیار ساده می‌توان فهمید که کدام درآمدها موقتی است. تنها برای 90 روز کار خود را متوقف کنید. اگر درآمدتان قطع شد و یا پائین آمد، شما درآمد موقتی دارید.
در بازاریابی شبکه‌ای شما می‌توانید تجارت زمان دربرابر پول را متوقف کنید. یکبار که شما یک حجم شبکه نمایندگی‌های فروش را گسترش دهید، شما درآمدی مازاد رو به رشد را ایجاد کرده‌اید. این می‌تواند به شما این امکان را بدهد که آزادانه هر کاری را در هر زمانی که می‌خواهید انجام دهید.
بسیار جالب است که ما چه مقاومتی در برابر تغییر داریم. ما می‌خواهیم در دایره راحتی خود باقی بمانیم حتی هنگامی که در شرایط بدی هستیم. گفته شده است که بازاریابی شبکه‌ای گام بعدی سیر تکامل اقتصاد آزاد است. اما یک چیز است که همواره می‌توانیم به آن مطمئن باشیم: بیشتر مفاهیم اساسی زندگی در دنیای امروزی بصورت اجتناب ناپذیری در حال تغییرند.
نوشته شده توسط Greg Stewart

ترجمه: محمدحسن خدابخشی