معیارهای شناسایی
در ارتباط‌سازی بصورت حضوری، شما می‌توانید مخاطب خود را در محل کار، فعالیت‌های اجتماعی، کلاس‌های آموزشی، جمع‌های دوستانه، باشگاه‌های ورزشی و ... انتخاب نمایید. توجه نمایید که شما باید ابتدا مخاطب خود را با توجه به اولویت‌بندی‌های زیر انتخا نمایید و سپس به ارتباط‌سازی با وی بپردازید. تنها این نکته را بخاطر داشته باشید که عوامل ذکر شده در ادامه نسبی هستند و میزان وجود هر کدام از این عناصر به خود شما ربط دارد. در ارزیابی مردم، حد وسط را رعایت نمایید تا به بهترین نتیجه دست‌یابید.


1- وجوه مشترک.

بهترین حالت ارتباط‌سازی وقتی انجام می‌شود که دو نفر با هم وجوه مشترکی شخصیتی داشته باشند. این وجود مشترک شامل تمایلات، تفریحات، علائق، سلیقه‌ها در خصوص لباس، غذای، نوع سفر و ... می‌باشد. ارتباط‌سازی با فردی که وجوه مشترکی با ما دارد بسیار سریع‌تر شکل می‌گیرد. گویی ما این گونه افراد را از سال‌ها قبل می‌شناسیم. لازمه درک وجوه مشترک با دیگران، این است که سلایق و شخصیت خود را بشناسیم. پس شناخت خودمان (آنگونه که واقعا هستیم و نه آنگونه که دوست داریم باشیم) گام اول برای شناخت وجوه مشترک با دیگران می‌باشد. افراد وقتی در مورد علائق‌شان صحبت می‌کنند، اشتیاقی خاص در کلام خود دارند.


2- انگیزه.

قوی‌ترین نیرویی که انسان را برای ترک داشته‌ها و رساندن به خواسته‌ها یاری می‌کند، انگیزه است. انسان‌های با انگیزه بدنبال ایده‌های جدید هستند و جسارت تغییر را دارند. شما می‌خواهید فرد را به یکی از جدیدترین فرصت‌های شغلی جهان که با اغلب الگوهای رایج کار و تجارت متفاوت است معرفی نمایید. افراد با انگیزه میل بیشتری برای استفاده از این ایده دارند.


3- جدی بودن.

افراد یا جدی هستند و یا بی‌هدف. افراد جدی در کارشان نظم و انضباط دارند. این افراد برنامه‌ریزی و استمرار دارند. اشخاصی که جدی هستند، به جزئیات توجه می‌کنند و دیگران و فرصت‌ها را نیز جدی می‌گیرند.


4- زمان آزاد.

منظور از زمان آزاد این است که آیا فرد درگیر مسائلی مهم در زندگی‌اش می‌باشد یا اینکه طی چند ماه آینده مشغولیت فکری (مانند ازدواج، کنکور، شروع یا تغییر شغل و ...) دارد و خیر. همچنین آیا درگیری کاری و تعهدی که در برابر آن کار دارد چه میزان زمان آزاد در طی روز برای ایشان به جای می‌گذارد.


5- در دسترس بودن.

توجه داشته باشید که افرادی که قصد جابجایی محل سکونت خود را دارند بطوری که از دسترسی شما خارج می‌شوند، نفرات مناسبی برای ارتباط‌سازی نیستند.


6- آموزش پذیری.

عمده آیتم تفاوت انسان‌های معمولی و انسان‌های بدنبال موفقیت، در این است که انسان‌های موفق عاشق آموختن هستند. آنها برای یادگیری ارزش قائل‌اند و برای آن وقت و انرژی صرف می‌کنند. 

دسته‌بندی افراد با توجه به مکان‌های ملاقات
افرادی که در یک مکان واحد قرار دارند، دارای اشتراکات شخصیتی هستند. هرچند که نمی‌توان بصورت قطع و یقین درباره آنها نظر داد، اما می‌توان یک دسته‌بندی کلی در خصوص این افراد ارائه نمود.
1- باشگاه‌های ورزشی. افرادی که در باشگاه‌های ورزشی هستند اغلب افرادی با انگیزه، متمایل به تغییر و با نظم و برنامه هستند.
2- کلاس‌های آموزشی. این افراد عاشق یادگیری و رشد ذهنی و شخصیتی می‌باشند. اشخاصی که درحال یادگیری هستند برای آینده‌شان برنامه‌ دارند و می‌دانند به کجا می‌خواهند بروند.
3- مجامع خیریه. اشخاصی که در مجامع خیریه گردهم می‌آیند، افرادی نوع‌دوست و به دنبال کمک به دیگران هستند. برای این اشخاص روح کاری که به آن مشغول هستند بسیار مهم است.
4- محیط‌های دانشگاهی. دانشجویان در ریسک‌پذیرترین اقشار جامعه قرار می‌گیرند. این افراد دارای استقلال رای و عمل بوده و همچنین زمان آزاد کافی برای انجام این تجارت را دارند.
5- محیط‌های سیاسی. انواع ستادهای تبلیغاتی، احزاب و کمپین‌های سیاسی نیز افراد خاص خود را دارد. این افراد عاشق قدرت و اثرگذاری می‌باشند و از اینکه جزو یک گروه و جمع باشند لذت می‌برند. این اشخاص رهبری را دوست دارند. 
6- تورهای تفریحی و مسافرتی. اشخاصی که در این حوزه با آنها برخورد می‌کنید، عاشق آزادی و لذت بردن از زندگی هستند. خاطراتی که با این افراد می‌آفرینید، به راحتی امکان ارتباط مجدد با آنها را به شما می‌دهد.
7- مکان‌های تفریحی و پارک‌ها. دسته‌بندی این افراد بسیار زیاد است، چون اشخاص مختلف با گرایشات و شخصیت‌های متفاوت می‌توانند در این مکان‌ها حضور داشته باشند. اما افرادی که ممتد در این امکان حضور دارند، اغلب بدنبال آسایش و آرامش هستند (امنیت شغلی و درآمدی). همچنین شرکت در ورزش صبحگاهی در پارک‌ها نیز بسیار موثر است.
8- کتابخانه. شما در این فضا می‌توانید با افرادی که بدنبال آموزش و ارتقا هستند ملاقات کنید. همچنین می‌توانید از طریق آنچه مطالعه می‌کنند با آنها آشنا شده و علاقمندی‌ها و نیازهای‌شان را بشناسید.
9- محل کار. همکاران شما بهترین گزینه برای ارتباط‌سازی هستند. روزانه ساعات زیادی در کنار هم هستید و نارضایتی‌های مشترک دارید. به راحتی می‌توانید به آنها کمک کنید و در زمان مناسب دردهای آنها را بخاطرشان بیاورید.